یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

آموزش سفالگري با دست و بدون چرخ

خريد آنلاين انواع گلدان سفالي و سراميكي از لالجين

آموزش سفالگري با دست و بدون چرخ

۴ بازديد
آموزش سفالگري با دست و بدون چرخ | شهر سفال

آموزش سفالگري با دست

همانطور كه مي دانيد سفالگري يك هنر ديرينه و باستاني است و سابقه ۲۵۰۰ ساله دارد. قبل از اختراع چرخ سفالگري ، سفالگران بصورت دستي ظروف سفالي را مي ساختند، امروزه نيز با وجود چرخ سفالگري براي ساخت بعضي از اشياء از روش دستي استفاده مي كنند. سفالگري با دست ابزار خاصي نياز ندارد و با ساده ترين وسايل مي توان آن را انجام داد. سفالگري با دست براي افراد كه مشكل عصبي، استرس و عدم تمركز دارند بسيار مفيد است، زيرا انجام دادن اين كار دقت و تمركز مي خواهد و باعث مي شود كه اين افراد سرگرم شوند و به آرامش برسند. با شهر سفال همراه باشيد.

بيشتر بدانيد: آموزش سفالگري با چرخ

انواع روش سفالگري با دست:

  • روش فشاري يا پينچ
  • روش ورقه اي يا اسلب
  • روش فتيله اي يا كويل

سفالگري با دست به روش فشاري

اين روش يكي از ساده ترين روشهاست، در اين روش ابتدا با توجه به چيزي كه مدنظر داريم تا آن را بسازيم مقداري گل برميداريم و با دست آن را ورز مي دهيم و به شكل گلوله درمي آوريم، بعد با يك دست گل را نگه ميداريم و با انگشت شست دست ديگر داخل گل يك حفره ايجاد مي كنيم. با فشار دادن ديواره گل به تدريج مي توانيد يك شيء سفالي بسازيد. يكي از فوايد مهمي كه اين روش دارد اين است كه باعث بهبود حس لامسه مي شود.

آموزش سفالگري با دست و بدون چرخ | شهر سفال

سفالگري با دست به روش ورقه اي يا اسلب

در اين روش علاوه بر ساخت اشياء گرد مي توان اشياء زاويه دار هم ساخت. راه هاي مختلفي براي ساخت ورقه هاي گلي وجود دارد اما ساده ترين آن استفاده از وردنه است. به اين صورت كه مقداري گل را با استفاده از وردنه تخت مي كنيم، در اينجا ضخامت و رطوبت ورقه گل بسيار مهم است چون اگر ضخامت آن زياد باشد و يا خشك باشد ترك بر ميدارد و اگر خيلي مرطوب باشد و يا نازك باشد حالت نمي گيرد.

بعد از اينكه ورقه هاي گلي را ساختيد بايد آنها را با دقت به هم بچسبانيد و شكل مورد نظر را ايجاد كنيد، نكته اي كه قابل ذكر است اين است كه چسباندن ورقه هاي گل به هم بسيار مهم است و بايد با تمركز انجام شود.

آموزش سفالگري با دست و بدون چرخ | شهر سفال

سفالگري با دست به روش فتيله اي يا كويل

در اين روش بايد بعد از ورز دادن گل آن را به شكل فتيله ي لوله اي شكل در آوريم و با توجه به شيئي كه قرار است بسازيم تعدادي از اين فتيله ها را آماده مي كنيم. بايد توجه داشته باشيد كه مقدار رطوبت گل بايد در همه فتيله ها هم اندازه باشد.

فتيله ها را بصورت لايه اي روي هم قرار مي دهيم و براي اينكه فتيله ها خوب به هم بچسبند بايد يك طرف فتيله كه قرار است روي فتيله ديگر قرار بگيرد را به وسيله چيزي مثل چنگال خط و شيار بنداريم و به آن دوغاب يا گل و شل بزنيم و بعد فتيله را بچسبانيم. در اينصورت فتيله ها خيلي خوب بهم مي چسبند. اينكار را ادامه مي دهيم تا شيئي كه مدنظر داريم را بسازيم.

بيشتر بدانيد: چند روش براي ساخت سفال وجود دارد؟

آموزش سفالگري با دست و بدون چرخ | شهر سفال

مزاياي سفالگري با دست

وقتي كه گل با دست تماس دارد و شما سعي مي كنيد تا يك سازه زيبا با آن بسازيد اين خود باعث مي شود كه شما روي كار خود تمركز و دقت كنيد و ذهن خود را از افكار منفي تخليه كنيد و به يك آرامش خاصي برسيد. نه تنها در اين روش بلكه بطور كلي هنر سفالگري اين خاصيت را دارد. سفالگري بيشتر براي افرادي كه نمي توانند تمركز كنند يا مشكل اعصاب دارند و دچار استرس و اظراب مي شوند بسيار مفيد است. از مزاياي ديگر اين روش اين است كه شما محدوديت در ساخت نداريد و مي توانيد اشياء مختلفي در اندازه هاي مختلفي بسازيد.

آموزش سفالگري با دست

اگر قصد داريد اين روش را بصورت حرفه اي آموزش ببينيد و آن را به عنوان شغل انتخاب كنيد لازم است كه بيشتر تحقيق كنيد و اگر دسترسي به مشورت حضوري با استادكاران حرفه اي را نداريد حتما فيلم هاي آموزشي كه در اينترنت هستند را مشاهده كنيد. اما اگر مي توانيد حتما بصورت حضوري در كنار اساتيد باتجربه اين حرفه را ياد بگيريد تا بتوانيد نكات ريز و جزئي آن را هم ياد بگيريد تا در حين كار دچار مشكل نشويد.

اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد، در مجله شهر سفال آموزش هاي مختلفي در حوزه سفال و سراميك نوشته شده كه تا حدودي مي تواند در اين زمينه به شما كمك كند و پاسخگوي بعضي از سوالات شما باشد.

راستي! خوشحال ميشيم در   كانال تلگرام   يا   پيج اينستاگرام   شهر سفال عضو بشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.