یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

لعابكاري سفال در منزل

خريد آنلاين انواع گلدان سفالي و سراميكي از لالجين

لعابكاري سفال در منزل

۶ بازديد
لعاب كاري سفال در منزل | شهر سفال

در اين مقاله قصد داريم بصورت مختصر درمورد لعاب كاري سفال در منزل يا لعاب سراميكي صحبت كنيم پس تا انتهاي مقاله با شهر سفال همراه باشيد.

وسايل موردنياز لعاب كاري سفال در منزل

  • يك مقياس مانند ترازو
  • يك ظرف تميز كه با استفاده از آن مواد لعاب را وزن كنيد
  • يك سطل كه مواد لعاب كه اندازه گيري كرده ايد را با هم تركيب كنيد (به ابعاد ظرف و ظرفيت آن دقت كنيد)
  • يك ماسك مناسب براي جلوگيري از نفوذ گرد و غبار حين انجام كار
  • آب
  • يك غربال يا الك ريز (اگر مي خواهيد لعاب زيادي بسازيد به غربال درشت نياز داريد)
  • فرچه مويي

بيشتر بدانيد: لعاب چيست؟

لعاب كاري سفال در منزل | شهر سفاللعاب كاري سفال در منزل

مراحل لعاب كاري سفال در منزل

در ابتداي كار ماسك مخصوص را به صورت خود بزنيد، ظرف خالي را روي ترازو قرار دهيد و آن را روي صفر تنظيم كنيد. مواد را بصورت جداگانه داخل ظرف بريزيد و بعد از اينكه وزن آن را گرفتيد داخل ظرفي كه از قبل براي تركيب مواد آماده كرده ايد بريزيد. بعد از اينكه وزن تمام مواد را اندازه گرفتيد و داخل ظرف ريختيد به مقدار لازم به مواد آب اضافه كنيد و آنها را باهم تركيب كنيد. اگر همزن پروانه اي داريد مي توانيد مواد را با آن مخلوط كنيد در غير اينصورت از يك همزن چوبي استفاده كنيد. از اين مرحله به بعد مي توانيد ماسك خود را برداريد.

موادي كه مخلوط كرده ايد را دوبار از غربال عبور دهيد براي اين كار مي توانيد از فرچه مويي هم استفاده كنيد و مواد را داخل غربال به ظرف ديگر هدايت كنيد، اگر لعاب شما زياد است ابتدا مخلوط را از غربال درشت عبور دهيد و بعد از غربال ريز عبور دهيد.

آزمايش لعاب كاري سفال در منزل

لعاب حتما بايد پخته شود تا رنگ و بافت آن مشخص شود زيرا ويژگي هاي لعاب بعد از پخته شدن تغيير مي كند. براي اينكار مي توانيد از يك كاشي كه ويژگي هاي كار عادي شما را دارد استفاده كنيد و لعاب را به روي يك كاشي نسبتا بزرگ بزنيد و آن را داخل كانال قرار دهيد و درجه حرارت كوره را روي درجه حرارتي كه در حالت عادي تنظيم مي كنيد قرار دهيد.

مراحل آزمايش لعاب كاري سفال در منزل

ابتدا كاشي را آماده كنيد، لعاب را با آب تا حد مناسبي رقيق كنيد. اگر مي خواهيد لعاب را چند لايه اي بزنيد بايد آن را رقيق و آبكي كنيد. لعاب را از طريق روش هاي غوطه ور كردن، اسپري كردن و يا ريختن روي كاشي بزنيد و با توجه به شيوه هاي هميشگي خود آن را براي پخت داخل كوره قرار دهيد.

بيشتر بدانيد: آموزش ساخت لعاب و لعاب كاري فراورده ها

لعاب كاري سفال در منزل | شهر سفاللعاب كاري سفال در منزل

لعاب روي سفال چسبناك است؟

لعاب چسبناك نيست اما قبل از حرارت به ظرف سفالي مي چسبد پس اگر قبل از لعاب كاري گرد و غبار يا چيزي روي سفال باشد مانع از چسبيدن لعاب به ظرف سفالي مي شود و بعد از حرارت باعث بالا آمدن لعاب يا سر خوردن لعاب مي شود. پس قبل از لعاب كاري سفال در منزل حتما ظرف را با يك اسفنج يا پارچه تميز از گرد و غبار پاك كنيد، حتي دستان شما هنگام لعاب كاري بايد تميز باشد تا مشكلي پيش نيايد.

تركيب لعاب روي سفال

همانطور كه جلوتر اشاره شد بعد از تركيب لعاب حتما بايد آن را از غربال عبور داد تا سنگ ريزه يا هرچيز اضافه اي كه در آن وجود دارد خارج شود و لعاب صاف و زلال شود. تركيب لعاب را بايد با همزن دستي يا برقي هم بزنيد، اگر لعاب براي مدتي در يك جا بماند ته نشين مي شود. براي آزمايش از چند ظرف سفالي استفاده كنيد تا ضخامت آن را مشخص كنيد و اگر نياز داشتيد مجدد داخل لعاب آب بريزيد اينكار را با احتياط انجام دهيد زيرا آب زياد باعث خراب شدن لعاب مي شود.

  ↵براي مشاهده گلدان سراميكي اينجا كليك كنيد

نكات مهم لعاب كاري سفال در منزل

براي لعاب كاري ظروفي كه در بدنه خود طرح دارند از روش غوطه وري استفاده كنيد تا لعاب به همه قسمت هاي آن زده شود. بعد از اين سفال به مرحله بيسكويتي رسيد و آن را از كوره خارج كرديد بايد آن را تميز نگه داريد و براي نگهداري و حمل و نقل آن از دستكش استفاده كنيد، زيرا گرد و غبار و حتي عرق دست هم باعث مي شود لعاب به بدنه نچسبد.

بعد از لعاب كاري سطحي از ظرف كه قرار است با صفحه كوره تماس داشته باشد را حتما با يك اسفنج خيس پاك كنيد زيرا اگر اين كار را نكنيد لعاب بعد از پخت به صفحه كوره مي چسبد و اگر آن را جدا كنيد كنده مي شود و صدمه مي بيند.

لعاب كاري سفال در منزل | شهر سفاللعاب كاري سفال در منزل

نكات مهم رنگ و لعاب سفالگري

در اينجا سه عامل در رسيدن به نتيجه دلخواه بسيار موءثر است كه شما درجه حرارت كوره، فضاي كوره و تركيب لعاب است. درجه حرارت كوره در پخت لعاب بسيار مهم است، شما بايد با توجه به رنگ و لعابي كه انتخاب كرده ايد درجه حرارت كوره را تنظيم كنيد زيرا بعضي از رنگ ها فرار هستند و اگر حرارت كوره بالا باشد تغيير رنگ مي دهند و نتيجه اي كه مي خواهيد را به شما نمي دهند.

هنگام سرد و خشك شدن لعاب هم فضاي داخلي كوره اي كه ظروف داخل آن قرار دارند هم بسيار مهم است. موادي كه در تركيب لعاب استفاده مي شود هم مهم است، و نسبت اكسيد تركيب شده در لعاب براي بدست آوردن يك رنگ خاص از عوامل بسيار مهم است به عنوان مثال اگر اكسيد كروم را با قلع تركيب كنيد لعابي به رنگ صورتي بدست مي آيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.