یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

فوايد استفاده از ظروف سفالي براي پخت و پز

خريد آنلاين انواع گلدان سفالي و سراميكي از لالجين

فوايد استفاده از ظروف سفالي براي پخت و پز

۴ بازديد

فوايد استفاده از ظروف سفالي چيست؟

از زمان هاي قديم ظروف سفالي و سفالگري نقش زيادي در زندگي روزمره ي مردم داشته اند. امروزه نيز بسياري از ما در منازل خود از ظروف سفالي براي پخت و پز يا ديزاين منزل استفاده مي كنيم و تاكنون مدل هاي متنوعي از آن را ديده ايم. فروشگاه اينترنتي شهر سفال قصد دارد در اين مقاله به فوايد استفاده از ظروف سفالي بپردازد پس تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

در ابتدا بايد بدانيم كه سفال چيست؟ بطور كلي همانطور كه در بخش هاي ديگر هم گفته شده است، هر چيزي كه با گل رس ساخته شده باشد و در حرارت بين ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتي گراد قرار بگيرد سفال نام دارد، سفالگري در ايران حدود ۷ هزار سال قدمت دارد و يكي از قديمي ترين دست سازه هاي بشر است. اگر مايل هستيد تفاوت سفال و سراميك را بدانيد اينجا كليك كنيد.

انواع ظروف سفالي

ظروف سفالي به دو دسته بدون لعاب و لعاب دار تقسيم مي شوند. از ظروف لعاب دار براي پخت و پز استفاده مي كنند و از ظروف بدون لعاب براي نگه داري نوشيدني مثل آب استفاده مي كنند. از انواع ظروف سفالي مي توان ظروف غذاخوري كه شامل پارچ، ليوان، كاسه، بشقاب، پياله، سيني و خمره، كوزه، گلدان و غيره را نام برد.

فوايد استفاده از ظروف سفالي براي پخت و پزفوايد استفاده از ظروف سفالي

فوايد استفاده از ظروف سفالي

فوايد استفاده از ظروف سفالي چندين مورد است كه از بين آنها مي توان به افزايش كيفيت غذا، حفظ طعم غذا، نحوه شست و شو، نگهداري آسان، قيمت مناسب، سلامتي دستگاه گوارش، سلامتي مواد غذايي و دفع سموم آب اشاره كرد، كه به صورت مختصر هر كدام را توضيح مي دهيم.

افزايش كيفيت غذا: يكي از فوايد استفاده از ظروف سفالي افزايش كيفيت غذا است، ظروف سفالي حرارت را بصورت يكنواخت در كل ظرف پخش مي كنند و اين باعث مي شود كه غذا به خوبي بپزد و جا بيافتد. به همين دليل است كه بسياري از افراد براي پخت آبگوشت و خورشت ها از ظروف سفالي استفاده مي كنند.

حفظ طعم غذا: ظروف سفالي كه لعاب خورده اند هنگام پخت با غذا واكنش نشان نمي دهند و با آن تركيب نمي شوند به همين دليل طعم طبيعي غذا از بين نمي رود و حفظ مي شود.

نحوه شست و شوي ظروف سفالي: يكي از جالب ترين فوايد استفاده از ظروف سفالي شست و شوي آسان آنها است، ظروف سفالي به راحتي با مواد شوينده قابليت شست و شو دارند و حتي شستن آنها به وسيله ماشين ظرفشويي مشكلي ايجاد نمي كند. حتي مي توان اين ظروف را بدون مواد شيميايي و تنها با آب ولرم هم شست، اما بايد اين نكته را در نظر داشت كه اين ظروف را بايد با يك اسكاچ نرم بشوييد و در صورت شست و شو با ماشين ظرفشويي بصورت متوالي و با فاصله كم اين كار را انجام ندهيد.

نگهداري آسان: برخلاف ظروف فلزي كه بعد از مدتي اكسيد مي شوند، ظروف سفالي همچين مشكلي ندارند و در صورت استفاده درست طول عمري زيادي دارند.

قيمت مناسب: ظروف سفالي با توجه به اينكه از گل رس ساخته مي شوند و مواد اوليه آنها گران نيست نسبت به ظروف چيني و سراميك قيمت بسيار مناسبي دارند و به راحتي مي توان آنها را تهيه كرد.

سلامتي دستگاه گوارش: ظروف سفالي با ساختار بدن سازگار هستند و خاصيت قليايي دارند به همين دليل هنگام پخت غذا خاصيت اسيدي مواد تعديل مي يابد و دستگاه گوارش عملكرد بهتري خواهد داشت.

سلامت مواد غذايي: با توجه به مطالعاتي كه پزشكان در زمينه ظروف غذايي داشته اند به اين نتيجه رسيده اند كه ظروف فلزي براي پخت و پز مناسب نيستند و به مرور تركيبات آن با مواد غذايي تركيب مي شوند و در طولاني مدت باعث بروز بيماري مي شوند. در مورد ظروف مسي اين خطر كمتر است، اگر مقداري از مواد ظروف مسي با غذا تركيب شود براي بدن مفيد است اما مقدار زياد آن هم خطرناك است.

دفع سموم آب: يكي از مهم ترين فوايد استفاده از ظروف سفالي دفع سموم آب است، از گذشته هاي دور از ظروف سفالي براي نگهداري مايعات استفاده مي كردند زيرا ظروف سفالي ph  آب و در نتيجه طعم طبيعي آب را حفظ مي كنند و سموم موجود در آب را از بين مي برند.

همينطور از زمان هاي قديم از كوزه هاي سفالي به عنوان دستگاه تصفيه آب استفاده مي كردند و امروزه نيز از كوزه هاي سفالي و كلمن هاي سفالي به همين منظور استفاده مي كنند.  پزشكان معتقدند آبي كه از بدنه كوزه به بيرون نفوذ مي كند خالص ترين آب است كه مي توان با قرار دادن ظرفي زير كوزه آن را جمع كرد.

كوزه هاي سفالي بهترين خنك كننده طبيعي آب هستند. مولكول هاي آب براي تبخير به گرما نياز دارند و اين گرما را از داخل كوزه دريافت مي كنند. قطره هاي آب از بدنه متخلخل كوزه خارج مي شوند و براي تبخير شدن گرماي داخل كوزه را مي گيرند، اين فرايند باعث مي شود كه آب داخل كوزه چند ساعت بدون نياز به خنك كننده و يخچال خنك بماند.

نكاتي در مورد ظروف سفالي

چند نكته در مورد ظروف سفالي قابل ذكر است، اولين نكته اين است كه در ظروف سفالي خام و بدون لعاب نمي توان آشپزي كرد يا مواد غذايي نگهداري كرد، زيرا مواد غذايي به ديواره ظرف ميچسبد و اين از نظر بهداشتي درست نيست. در ظروف سفالي خام و بدون لعاب نمي توان مايعات گرم و آب جوش نگهداري كرد زيرا به بدنه نفوذ مي كند و مايع درون ظرف خيلي زود خنك مي شود.

ظروف سفالي كه لعاب آبي يا فيروزه اي دارند براي نگهداري مايعات مناسب نيستند. براي نگهداري ترشي، مربا و ساير مواد غذايي از ظروف سفالي تمام لعاب استفاده كنيد. از پخت و پز داخل ظروفي كه ترك خورده اند و همينطور نگهداري مواد غذايي اسيدي مانند سركه و آبلبمو داخل اين ظروف خودداري كنيد.

فوايد استفاده از ظروف سفالي بسيار زياد است كه ما در اينجا فقط تعدادي از آنها را توضيح داديم، بطور كلي استفاده از ظروف سفالي علاوه بر حفظ سلامتي ما حس و حال مثبت و حالت قديمي و سنتي دارد و حس آرامش را به ما القا مي كند.

نكات مهم در استفاده از ديزي خوري

هنگام استفاده از ديزي خوري آن را بصورت مستقيم روي شعله قرار ندهيد و از شعله پخش كن يا يك صفحه فلزي استفاده كنيد، اگر ميزان حرارت كم باشد و زمان پخت زياد باشد غذاي پخته شده داخل ديزي جاافتاده تر و خوشمزه تر خواهد شد.

فوايد استفاده از ظروف سفالي براي پخت و پزفوايد ظروف سفالي

چرا ظروف سفالي را لعاب مي زنند؟

سفالگران ظروف سفالي را با رنگ هاي مختلف لعاب مي زنند اين رنگ ها بيشتر رنگ سبز و آبي لاجوردي است و اين دو رنگ طرفدار بيشتري دارد، لعابكاري ظروف سفالي دليل مهم و خاصي ندارد و تنها دلايل آن اين است كه لعاب باعث زيبايي و شفاف بودن ظروف مي شود و استحكام و مقاومت آن را افزايش مي دهد و همينطور ظرف به راحتي با مايع ظرفشويي قابل شست و شو است.

تهيه ماست در ظروف سفالي

ماستي كه در ظروف سفالي تهيه مي شود ماست چكيده است. يكي از دلايل اصلي كه داخل ظروف سفالي ماست تهيه مي كنند اين است كه ظروف سفالي آب اضافي ماست را به خود جذب مي كنند و اين باعث مي شود ماست چكيده شود و طعم بسيار خوبي داشته باشد، اين هم يكي ديگر از فوايد استفاده از ظروف سفالي است.

فوايد استفاده از ظروف سفالي براي پخت و پزفوايد استفاده از ظروف سفالي

تصفيه آب با كوزه سفالي

تحقيقات نشان داده است كوزه ي سفالي بهترين تصفيه كننده ي طبيعي آب است. اگر شرايط خاصي كه اشاره خواهيم كرد در پروسه ي تصفيه آب با كوزه ي سفالي رعايت شود، آب گواراتري به دست خواهد آمد. در ادامه شما را به مطالعه ي فلسفه، اثرات فوق العاده و شيوه ي تصفيه آب با كوزه ي سفالي دعوت مي كنيم طبق پژوهش هاي صورت گرفته، آب باران بهترين آب براي بدن انسان مي باشد.

اما با توجه به اينكه هميشه باران نمي بارد و ما هميشه به آب باران دسترسي نداريم، چگونه مي توانيم به آبي هم تراز آب باران از لحاظ كيفيت و مفيد بودن براي بدن دست پيدا كنيم؟! در ادامه پاسخ اين سوال را مي آوريم.

فوايد استفاده از ظروف سفاليفوايد استفاده از ظروف سفالي

دكتر روازاده در راستاي فوايد استفاده از ظروف سفالي معتقد است بهترين آب، آب باران است و نحوه تهيه آبي، هم كيفيت آب باران، استفاده از كوزه است. با استفاده از كوزه مي توانيد دستگاه تصفيه آب بسازيد. دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه اگر با خاك رس عالي و درجه يك كوزه هاي گلي ساخته، بطوريكه وقتي آب را داخل آنها ميريزند، بعد از گذشت سه روز هر آنچه در آب وجود دارد و مفيد نمي باشد در داخل كوزه باقي مي ماند و پس از آن، آبي كه از بدنه كوزه به خارج تراوش شده است چيزي نيست جز آبي كه خاصيت آب باران را دارد.

البته حتماً بايد توجه شود كوزه گلي، رنگ و لعاب نخورده باشد، زيرا در صورت داشتن رنگ و لعاب عمل تراوش انجام نخواهد شد. جالب توجه است كه اخيراً در تحقيقات صورت گرفته توسط يكي از اعضاي موسسه پژوهشي درماني احياي طب جامع ايرانيان كه از آب لوله كشي شهري استفاده نموده، گرچه آب را به طور كامل از آلودگي پاك ننموده است (زيرا توصيه ما استفاده از آب چاه يا چشمه براي تهيه آب سالم مانند آب باران از طريق اين روش مي باشد)  اما با اين وجود به وسيله همين روش يعني استفاده از كوزه سفالي، ۶۰ درصد نيترات موجود در آب شهر پس از تراوش از كوزه كاهش پيدا كرده بود.

توجه داشته باشيد اگر براي طولاني مدت از اين كوزه استفاده كنيم تراوشات آن به خارج كاهش يافته يا به اصطلاح كوزه جرم مي گيرد. براي رفع اين مشكل دو راه حل وجود دارد. اول اينكه كوزه نو تهيه كنيم و دوم اينكه شن را داخل كوزه ريخته و به مدت چند دقيقه آن را تكان مي دهيم تا جرم ها برطرف گردند.

توضيحات تكميلي

در صورتيكه كوزه جديدي تهيه كرده ايد، آبي كه در سه روز اول از آن تراوش شده است قابل استفاده نمي باشد ولي از روز چهارم به بعد، هر آنچه از آن تراوش مي شود آبي سالم همانند آب باران مي باشد، حتي اگر آب جديدي به آب داخل كوزه اضافه نماييد.

اميدواريم از مطلب بالا با موضوع فوايد استفاده از ظروف سفالي لذت برده باشيد و اطلاعات مفيدي در اين زمينه كسب كرده باشيد.

راستي! خوشحالي ميشيم در  كانال تلگرام   يا پيج اينستاگرام  شهر سفال عضو بشيد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.