یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

انواع هفت سين سفالي و سراميكي شهر لالجين

خريد آنلاين انواع گلدان سفالي و سراميكي از لالجين

انواع هفت سين سفالي و سراميكي شهر لالجين

۴ بازديد
انواع هفت سين سفالي و سراميكي شهر لالجين | شهر سفال

قبل از اينكه انواع هفت سين سفالي و سراميكي كه در شهر لالجين توليد مي شوند را به شما معرفي كنيم، ابتدا مرور كوتاهي بر پيشينه و تاريخچه هفت سين خواهيم داست پس با شهر سفال همراه باشيد.

تاريخچه هفت سين

هفت سين مجموعه كامل از هفت چيز مختلف و نمادين است كه هركدام معني و مفهوم خاصي دارند و تمام آنها با حرف سين شروع مي شوند و در عيد نوروز بر سر سفره يا روي ميز مي چينند و اعضاي خانواده هنگام تحويل سال كنار آن مي نشينند و كل ۱۳ روز تعطيلات آن را جمع نمي كنند.

هفت‌ سين از سبزه، سركه، سير، سماق، سنجد، سيب، سمنو، سكه و سنبل تشكيل شده كه هنگام چيدن فقط ۷ مورد از اينها را استفاده مي كنند. علاوه بر هفت‌ سين اصلي يك آينه، شمع، كتاب، گل، تخم مرغ رنگي، ماهي و مقداري آجيل و شيريني و ميوه هم كنار آنها قرار مي دهند.

تاريخچه هفت‌ سين بسيار پيچيده است برخي معتقدند در گذشته براي ارزش نهادن به بركات زمين در شروع سال جديد هفت نماد كه لزوما با حرف سين هم شروع نمي شدند را بر سرسفره مي گذاشتند.

طاش كبري زاده كه يك تاريخ نويس عثماني بوده در كتاب خود آورده كه يكي از عادت هاي ايرانيان در عيد نوروز اين است كه هفت چيز را كه حرف اول آنها سين است را جمع مي كنند و ميخورند، اين هفت چيز در زبان عربي با سين شروع مي شوند كه معناي فارسي آنها مي شود شكر، كنجد، آرد سپيد، به، سماق، سداب و سقنقور.

براي اولين بار در زمان قاجار به هفت سين اشاره شد و در آن سلطان احمد ميرزا عضدالدوله در روز سيزدهم نوروز به رسم سفره نوروز دربار فتحعلي شاه اشاره كرده و گفته: « احدي به خوانچه‌ها و مجموعه‌هاي اسباب تحويل دست نمي‌زد. روز مزبور درب اتاق باز مي‌شد. اين دو خانم در حضور حضرت خاقاني دو ظرف از آن خوانچه‌ها را برمي‌داشتند و ميان باغ انداخته مي‌شكستند. بعد از آن تمام اهل حرم‌خانه آن ظروف را مي‌بايست بشكنند و اسباب هفت‌ سين را يغما كنند.»

قاآني شيرازي از شاعران بزرگ دربار فتحعلي شاه در يكي از شعرهاي خود از اصطلاح هفت سين استفاده كرده و به آن اشاره كرده است: هفت‌سين كز پي تحويل گذارند به خوان / گل رخان رنگي از آن تازه تر آميخته اند

انواع هفت سين سفالي و سراميكي شهر لالجين | شهر سفال

معناي سين هاي هفت سين

از گذشته مرسوم بوده كه بر سر سفره هفت سين آينه، قرآن، شاهنامه يا ديوان حافظ، تنگ آب به همراه ماهي يا انار قرمز، سبز كه يكي از اعضاي اصلي هفت سين است و شش سين را كامل مي كند، قرار مي دادند.

بطور كلي اعضاي اصلي سفره هفت سين ۷ چيز خوراكي است كه همه آنها با حرف سين شروع مي شوند كه شامل: سبزه، سير، سمنو، سنجد، سماق، سركه و سيب است، قرار دادن ماهي، سكه، ساعت، اسپند و گل سنبل بر سر سفره در ميان برخي از مردم رايج است.

اعضاي سفره هفت‌ سين هركدام معناي خاصي دارد و نماد چيزي است مثلا آب و سبزه نماد روشنايي و افزوني است، آينه نماد شفافيت است، سمنو نماد زايش و باروري است، سيب نماد تندرستي و زيبايي است، انار نماد تقدس است، سكه نماد بركت، سنجد نماد زايندگي و عشق است، سير نماد ميكروب زدايي و پاكيزگي است، سركه نيز نماد پاكي و زدودن آلودگي است و سماق نماد عشق و مهر است.

ظروف هفت سين

همانطور كه گفته شد عيد نوروز يكي از مهم ترين مراسم هاي ايرانيان است. همه ما تقريبا از چند ماه قبل براي آن آماده مي شويم، خانه تكاني مي كنيم، خريد مي كنيم و وسايل هاي سفره هفت سين را آماده مي كنيم. بعضي از افراد هفت‌ سين را بصورت ساده مي چينند و وقت زيادي براي آن نمي گذارند اما برعكس بسياري از افراد حساسيت زيادي به خرج مي دهند و سعي مي كنند كه بهترين هفت سين را بچينند.

هفت‌ سين هاي كه امروزه ساخته مي شوند كار را بسيار راحت تر كرده اند، ما مي توانيم از بين هزاران نوع هفت‌ سين در طرح ها و مدل هاي مختلف آن چيزي كه مد نظر خودمان است را پيدا كنيم و با توجه به پيشرفت فضاي مجازي به راحتي آن را بصورت آنلاين خريد كنيم.

انواع هفت سين سفالي و سراميكي شهر لالجين | شهر سفالهفت سين سراميكي با لعاب آبي فيروزه اي _ انواع هفت سين سفالي و سراميكي

انواع هفت سين سفالي و سراميكي توليد شده در شهر لالجين

فروشگاه اينترنتي شهر سفال علاوه بر انواع گلدان سفالي و سراميكي و سفال خام مدل هاي متنوعي از هفت‌ سين سفالي و هفت سين سراميكي را نيز در مجموعه خود جاي داده كه اين هفت‌ سين ها هم بصورت رنگ شده و هم بصورت خام به فروش مي رسند.

بطور كلي ست كامل هفت‌ سين از چوب، شيشه، سفال و سراميك ساخته مي شود كه ما در اينجا فقط نوع سفالي و سراميكي آن را داريم كه معروف ترين آنها هفت سين هايي هستند كه به روش ميناكاري نقاشي شده اند و يا رنگ آبي فيروزه اي يا سبز دارند.

تمامي هفت سين ها با هر طرح و رنگي قابل شست و شو هستند و به راحتي مي توان آن ها را بعد از استفاده شست و خشك كرد. جشن نوروز يكي از مهم ترين عيدهاي ما ايرانيان است و هفت‌ سين هم يكي از مهم ترين ملزومات آن، پس بايد بهترين هفت‌ سين را براي عيد نوروز انتخاب كرد.

انواع هفت سين سفالي و سراميكي شهر لالجين | شهر سفالانواع هفت سين سفالي و سراميكي _ انواع هفت سين سفالي و سراميكي

هفت سين هاي شهر سفال

هفت‌ سين هاي موجود در شهر سفال تنوع متفاوتي دارد كه به مرور تمامي مدل ها در سايت قرار مي گيرند. اين هفت سين ها كه شامل هفت سين سفالي و هفت سين سراميكي هستند طرح ها و مدل هاي متنوعي دارند و بصورت ميناكاري، پتينه، نقاشي زيرلعابي، رولعابي، هفت سين هايي به رنگ سبز يا آبي فيروزه اي و يا طرح هاي عكس برگردان است.

ست هفت‌ سين ها شامل هفت عدد ظرف هفت سين، يك عدد آينه مي باشد. در كنار اينها تخم مرغ هاي سفالي خام و يا رنگ شده و همينطور حوض هاي ماهي در طرح هاي مختلف كه همگي براي سفره هفت‌ سين لازم هستند وجود دارد.

انواع هفت سين سفالي و سراميكي شهر لالجين | شهر سفالهفت سين سفالي با طرح ميناكاري يا لعاب برجسته _ انواع هفت سين سفالي و سراميكي

توليدي هفت سين

هفت‌ سين ها به وسيله قالب هاي گچي  و در دو جنس سفالي و سراميكي توليد مي شوند. بعد از توليد در حرارت مخصوص داخل كوره مي پزند و به حالت خام و بيسكوييتي در مي آيند و بعد براي نقاشي و رنگ آميزي آماده مي شوند. 

خريد هفت سين از لالجين

شما مي توانيد هم به صورت عمده و هم به صورت خرده طرح موردنظر خود را خريد كنيد، براي خريد عمده با پشتيباني سايت تماس بگيريد و براي خريد خرده سفارش خود را در سبد خريد ثبت كنيد.

خريد هفت سين خام 

بعضي از افراد دوست دارند ظروف را به سليقه خود رنگ كنند و يا كسب و كار خانگي دارند، در اين صورت مي توانيد هفت سين خام را هم از ما تهيه كنيد.

خريد تخم مرغ سفالي خام از لالجينخريد تخم مرغ سفالي خام از لالجين _ انواع هفت سين سفالي و سراميكي

ما را در    كانال تلگرام  و   پيج اينستاگرام  دنبال كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.