دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

آموزش ميناكاري روي سفال بصورت رايگان

خريد آنلاين انواع گلدان سفالي و سراميكي از لالجين

آموزش ميناكاري روي سفال بصورت رايگان

۷ بازديد
آموزش ميناكاري روي سفال بصورت رايگان

آموزش ميناكاري روي سفال (لعاب برجسته)

در اين مقاله قصد داريم به آموزش ميناكاري روي سفال بپردازيم. اين هنر سابقه اي ۵هزار ساله دارد و جزو صنايع دستي مي باشد. امروزه سفالگري علاقه مندان زيادي پيدا كرده و بيشتر افراد دوست دارند اين هنر گرانبها را ياد بگيرند، از كار با چرخ سفالگري و ساختن دست سازه ها گرفته تا نقاشي روي سفال و لعاب برجسته يا همان ميناكاري روي سفال. علاوه بر اينكه كار با گل و سفالگري آرامش خاصي دارد و ذهن را منسجم مي كند، مي توان در كنار آن به كسب درآمد هم رسيد. با شهر سفال همراه باشيد.

با توجه به اينكه فضاي مجازي گسترش يافته و به راحتي مي توان همه چيز را از طريق اينترنت خريد كرد، دسترسي به وسايل سفالگري هم آسان شده است، ابزاري مثل چرخ سفالگري در ابعاد مختلف، ابزارهاي مخصوص سفالگري، گل رس، رنگ هاي مخصوص نقاشي و غيره كه به راحتي مي توان همه اينها را از شهر لالجين خريداري كرد.

در اين ميان هنر ميناكاري بيشتر از هر چيز ديگري طرفدار پيدا كرده و افراد مختلف، مخصوصا خانم هاي خانه دار براي اينكه وقت خود را بيهوده تلف نكنند و از آن استفاده مفيدي بكنند اقدام به آموزش اين هنر زيبا مي كنند و براي خود يك منبع كسب درآمد ايجاد مي كنند.

ما دراينجا به طور كامل و مرحله به مرحله و با زباني قابل فهم اين هنر زيبا را به شما آموزش مي دهيم پس اگر علاقه مند هستيد اين هنر را ياد بگيريد تا انتهاي اين مقاله يعني آموزش ميناكاري روي سفال با ما همراه باشيد.

در ابتداي كار آموزش ميناكاري روي سفال شما به يك سري ابزار احتياج داريد كه بابد آنها را قبل از شروع كار تهيه كنيد.

وسايل موردنياز ميناكاري روي سفال

  • سفال و يا سراميك خام
  • شابلون هاي ميناكاري
  • استامپ
  • سياه قلم
  • لعاب، پودر لعاب

آموزش مرحله به مرحله ميناكاري

در مرحله اول شما بايد محصول موردنظر خود را به طور كامل سمباده بكشيد تا سطح آن صاف و يكدست شود.

در مرحله دوم اگر محصول موردنظر شما بشقاب است ابتدا بايد با استفاده از مداد مشكي وسط آن را پيدا كنيد و سپس به قسمت هاي مساوي تقسيم كنيد. بعد از اين كار در مرحله سوم شابلون را روي كار قرار داده و با استفاده از جوهرمخصوص ميناكاري نقش موردنظر را روي بشقاب بكشيد.

در مرحله چهارم از آموزش ميناكاري روي سفال بايد طرح هايي كه روي شابلون هايي كه از قبل آماده كرده ايد وجود دارد را با استفاده از قيچي از هم جدا كنيد، اين طرح ها را روي استامپ بزنيد و بعد شابلو را روي قسمتي از سفال كه مي خواهيد طرح آنجا باشد قرار دهيد و فشار دهيد تا طرح روي سفال منتقل شود، بعد از اينكه بصورت كامل ايمن كار تمام شد با استفاده از سياه قلم كه داخل پمپ مخصوص ريخته ايد، سياه قلم طرح را بكشيد.

مرحله پنجم كه مهم ترين مرحله است، لعاب زدن مي باشد. در اين مرحله از آموزش ميناكاري روي سفال بايد رنگ ها را طوري انتخاب كنيد كه باهم هماهنگي داشته باشند.

براي شروع مي توانيد از طرح هاي آماده كه توسط افراد ماهر كشيده شده اند كمك بگيريد و آنها را الگوي كار خود قرار دهيد. در اين مرحله بعد از اينكه لعاب ها را آماده كرديد مقداري از آنها را داخل پمپ هاي مخصوص بريزيد و نام رنگ ها را روي پمپ بنويسيد تا دوباره دچار مشكل نشويد.

قبل از استفاده پمپ را تكان دهيد تا لعاب داخل آن خوب مخلوط شود و بعد با استفاده از سوزن پمپ نقوش را با لعاب پر كنيد، توجه داشته باشيد كه اين كار را با دقت انجام دهيد، و با لعاب كم يا زياد داخل نقوش را پر نكنيد. و دقت كنيد كه بين نقش ها فضاي خالي باقي نماند. شما مي توانيد دور نقش را لعاب سفيد بزنيد و زمينه آن را آبي فيروزه اي يا سبز بزنيد.

در مرحله آخر از آموزش ميناكاري روي سفال بايد فِرِد روي كار بپاشيد و سپس آن را داخل كوره بگذاريد. شايد براي شما سوال پيش آيد كه فِرِد چيست، فِرِد دانه ريز شيشه اي است كه براي براق و ضدآب شدن كار روي آن مي پاشند.

آموزش ميناكاري روي سفال بصورت رايگانآموزش ميناكاري روي سفال

 

آموزش ميناكاري روي سفال بصورت رايگانآموزش ميناكاري روي سفال

بيشتر بدانيد: آموزش معرق كاري روي سفال

پختن سفال ميناكاري در كوره

براي پخت سفال ميناكاري شده با توجه به نوع جوهر استفاده شده در آن مي توانيم پخت آن را به سه حالت تقسيم كنيم، در حالت اول پخت نرم است كه در آن زمان پخت كم است، حالت دوم پخت متوسط است كه در آن زمان پخت هم متوسط است، حالت سوم پخت سخت است كه در آن زمان پخت بالا است.

بطور كلي رنگ هاي مورد استفاده براي ميناكاري را بايد با درصد سرب گوناگون و مقاوم در برابر اسيد انتخاب كرد. سفال ميناكاري شده كه در برابر هوازدگي مقاوم باشد براي پخت به حرارت ۹۰۰ درجه نياز دارد كه اين حرارت با توجه به نوع حرارت مي تواند تغيير كند.

بيشتر بدانيد: مدت زمان پخت سفال در كوره

سياه قلم چيست؟

سياه قلم مخلوطي از چسب، گرافيت و غيره است، هنگامي كه طرح سياه قلم روي كار زده مي شود، هنگام پر كردن داخل نقوش با لعاب هاي رنگي، ديگر رنگ خارج از نقش زده نمي شود و كار تميز در مي آيد.

چگونه سياه قلم بكشيم؟

اين مرحله هم يكي از مراحل ساده و مهم در آموزش ميناكاري روي سفال است كه بسيار ساده و راحت است، ابتدا بايد پمپ مخصوص را از سياه قلم پر كنيد و سپس روي خطوطي كه طراحي كرده ايد بكشيد به عبارت ديگر خطوط را پررنگ كنيد. توجه داشته باشيد كه اين كار در عين راحتي دقت بالايي مي خواهد و شما نبايد هنگام زدن سياه قلم دستتان بلرزد.

ساخت لعاب ميناكاري

براي ساخت لعاب ميناكاري شما به لعاب پودري، ترانس و آب نياز داريد. ما براي ساخت تمام رنگ هاي ميناكاري از يك فرمول استفاده مي كنيم، بحز رنگ سفيد. به عنوان مثال شما براي ساخت لعاب رنگي ۵۰ گرم پودر رنگ را با ۷۵۰ گرم ترانس و نيم ليتر آب را با هم مخلوط مي كنيد.

نكته اي كه در اينجا قابل ذكر است اين است كه مقدار آب آنچنان مهم نيست چرا كه اگر شما آب زيادي داخل تركيب بريزيد مي توانيد بگذاريد تركيب ته نشين شود و آب اضافي را تخليه كنيد و يا اگر آب كمي داخل تركيب ريختيد مي توانيد مجدد به آن آب اضافه كنيد.

براي ساخت رنگ سفيد به عنوان مثال ۵۰ گرم رنگ سفيد را با ۳۰ گرم ترانسفر تركيب كنيد و سپس به مقدار لازم آب به آن اضافه كنيد. بعد از تمام شدن ساخت لعاب آن را از صافي عبور داده و داخل يك بطري بريزيد.

آموزش ساخت سياه قلم 

شما براي ساخت سياه قلم ميناكاري به سه نوع مواد نياز داريد كه شامل: روغن هريوس، ترانسفر يا MT60 و گرافيت. در ابتدا روغن را داخل يك ظرف مانند سطل مي ريزيد و سپس گرافيت را كم كم به آن اضافه مي كنيد و همزمان هم مي زنيد.

بعد از اينكه بطور كامل مخلوط شد ترانسفر را اضافه مي كنيم و دوباره هم مي زنيم تا كامل مخلوط شود و محلولي يكدست بدست آيد. بعد از حدود نيم ساعت مخلوط بدست آمده را امتحان مي كنيم تا ببينيم غلظت آن مناسب است يا نه، اگر مخلوط غليظ بود به آن مقداري روغن هريوس اضافه مي كنيم و اگر رقيق بود مقداري ترانسفر اضافه مي كنيم. سپس مخلوط را از صافي عبور مي دهيم و داخل يك ظرف مي ريزيم.

آموزش ميناكاري روي سفال بصورت رايگانآموزش ميناكاري روي سفال

كسب اطلاعات بيشتر: آموزش آينه كاري روي سفال

آموزش ميناكاري روي سفال بدون كوره

براي ميناكاري روي سفال بدون كوره از رنگ هاي سرد استفاده مي كنند كه نياز به حرارت و پختن نداشته باشد. در اين روش بعد از اينكه طرح را روي كار كشيديم آن را رنگ مي كنيم و اجازه مي دهيم خشك شود و بعد از آن كار ما آماده است.

آموزش ميناكاري روي سفال بصورت رايگان و تصويري | شهر سفالآموزش ميناكاري روي سفال

تفاوت ميناكاري و خاتم كاري در چيست؟

بسياري از افراد ميناكاري و خاتم كاري را باهم اشتباه مي گيرند در صورتيكه اين دو هنر هيچ ربطي به هم ندارند و فقط از نظر آوا با هم متناسب هستند. بطور كلي خاتم كاري از چند ضلعي هاي منظمي تشكيل شده كه با كنار هم قرار گرفتن آن يك طرح هندسي و بسيار زيبا ايجاد مي شود. ابزاري كه در اين هنر استفاده مي شود، انواع چوب، انواع استخوان، مفتول هاي فلزي، از همين ابزارها مي توان فهميد كه اين دو هنر هيچ ارتباطي باهم ندارند.

راستي! خوشحالي ميشيم در  كانال تلگرام   يا پيج اينستاگرام  شهر سفال عضو بشيد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.